Το Κλουβί Με τις Τρελές
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

G.R. Reader - Off-Topic: The Story of an Internet Revolt

Go down

 G.R. Reader - Off-Topic: The Story of an Internet Revolt   Empty G.R. Reader - Off-Topic: The Story of an Internet Revolt

Post by Νικολέτα Μποντιόλη Mon 12 Nov 2018, 12:48 am

Έγινα μέλος στο Goodreads τον Μάρτη του 2015, και αγνοούσα παντελώς όλα όσα είχαν συμβεί το 2013, την ίδια χρονιά που η συγκεκριμένη πλατφόρμα εξαγοράστηκε από την amazon. Η ιστορία έχει ως εξής:

«Στις 21 Σεπτέμβρη 2013, άρχισε να κυκλοφορεί η φήμη πως η διαχείριση του Goodreads είχε διαγράψει ορισμένες κριτικές με την αιτιολογία πως περιείχαν προσωπικές επιθέσεις ενάντια σε συγγραφείς. Σύντομα ακολούθησε μια επίσημη ανακοίνωση από την μάνατζερ την κοινότητας, την Kara Erickson, η οποία ανέφερε πως η νέα πολιτική αφορούσε την διαγραφή κριτικών που εστίαζαν στη «συμπεριφορά των συγγραφέων». […] Παρ’ όλο που οι διαγραφείσες κριτικές ανέρχονταν μόνο σε μερικές εκατοντάδες, συγκριτικά πάντα με το σύνολο των 24 και πλέον εκατομμυρίων που είχαν αναρτηθεί, σημειώθηκε έντονη δυσαρέσκεια, εξαιτίας της έλλειψης διαφάνειας από την οποία διέπονταν οι νέοι κανονισμοί. Τα μέλη άρχισαν να δοκιμάζουν τα όρια αυτών των κανόνων, με τους πλέον δημιουργικούς τρόπους. Έτσι σύντομα αναρτήθηκαν κριτικές που εμπεριείχαν διαμαρτυρίες, οι οποίες στην ουσία αμφισβητούσαν την διαχείριση της πλατφόρμας, την επέκριναν και πρότειναν τρόπους και μεθόδους προκειμένου να παρακαμφθούν οι νέοι κανονισμοί. Πάντα υπήρχαν τάσεις και μόδες στην συγκεκριμένη πλατφόρμα. Η νέα τάση ήταν πλέον η διαμαρτυρία ενάντια στους καινούργιους κανόνες».

Συνολικά διαγράφηκαν 377 κριτικές από 21 μέλη, καθώς και 12 λίστες χρηστών. Οι κριτικές αφορούσαν συνολικά 37 συγγραφείς. Ενδεχομένως ο αριθμός να ήταν πολύ μεγαλύτερος αν δεν είχαν σημειωθεί τόσες πολλές, επίμονες και έντονες αντιδράσεις. Αυτό το βιβλίο περιέχει μια ανθολογία από σύντομα άρθρα γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα, στατιστικές αναλύσεις, κριτικές από αναγνώστες αλλά και συγγραφείς. Ορισμένως, μπορεί να έπαιξε ρόλο στην απόφαση της διαχείρισης για ένα τόσο δραστικό μέτρο, που οι περισσότερο χαρακτηρίζουν ευθέως ως λογοκρισία, μια άλλη πλατφόρμα η «Stop the Goodreads Bullies», όπου εξέθετε όσους ανέβαζαν αρνητικές κριτικές στο Goodreads.

Ανάμεσα στα τρολλ και στους αγανακτισμένους αναγνώστες υπάρχει μια γκρίζα ζώνη. Το ξέρω από πρώτο χέρι, και ομολογώ πως όσες φορές έχω αποφασίσει να γράψω μια εξαιρετικά αρνητική κριτική, βγάζω χολή και στάζω δηλητήριο. Αλλά αυτός είναι ο μόνος χώρος που έχω για να εκφραστώ. Και κάποτε αυτός είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορώ να εκφραστώ. Και φυσικά έχω συναντήσει αντιδράσεις. Με έχουν επικρίνει όχι μόνο για τις αρνητικές αλλά και για τις θετικές κριτικές μου. Και με συνοπτικές διαδικασίες έχω διαγράψει και μπλοκάρει όσους με ενοχλούν. Σε τι διαφέρω και με τί δικαίωμα μπορώ λοιπόν να κάνω λόγο για λογοκρισία των άλλων; Μήπως δεν κάνω και η ίδια ακριβώς το ίδιο;

Όχι – μη χέσω – υπάρχει διαφορά. Στον μικρό χώρο που καταλαμβάνω και στον οποίο δημιουργώ δωρεάν περιεχόμενο, συνεισφέροντας στην ύπαρξη αυτού του χώρου, μπορώ να μιλάω όπως θέλω και με όποιους θέλω. Από τη στιγμή που σέβομαι τις απόψεις των άλλων και δεν παρεμβαίνω στο δικό τους περιεχόμενο, σχολιάζω μόνο θετικά και πάντα με σεβασμό τις απόψεις των υπολοίπων χρηστών, ποιον βλάπτω; Σε ποιον κάνω κακό;

Και ξέρουμε καλά, από διάφορα που έχουν κατά καιρούς σημειωθεί στην ελληνική κοινότητα του Goodreads, τη δύναμη που έχουν ορισμένοι συγγραφείς και «συγγραφέσες» ώστε να παρεμβαίνουν όταν αισθάνονται πως θίγονται από κάποια αρνητική κριτική, εξαπολύοντας έναν μικρό στρατό από θαυμαστές τους ενάντια στον άτυχο εκείνον χρήστη που θα τολμήσει να τους αντιταχθεί.

Και ποιο ήταν το περιεχόμενο πάνω στο οποίο εστίαζαν οι αρνητικές κριτικές που επέλεξε να διαγράψει η διαχείριση του Goodreads το 2013; Ήταν κριτικές που αντιδρούσαν σε ρατσιστικές, σεξιστικές και ομοφοβικές απόψεις ορισμένων συγγραφέων, που κατηγορούσαν συγγραφείς που ανέβαζαν ψεύτικες θετικές κριτικές για να ανεβάσουν την βαθμολογία τους, ακολουθώντας διάφορες επιθετικές μορφές διαφήμισης και κατηγορίες για λογοκλοπή, ειδικά στις περιπτώσεις έργων fan fiction.

Ωστόσο, το Amazon, αυτονόητα, ως εμπορική επιχείρηση θέλει να διασφαλίσει τα κέρδη εκείνα, τα οποία δεν προέρχονται μόνο από την καθαρή πώληση των βιβλίων αλλά και από την διαφήμιση, για την οποία είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι συγγραφείς προκειμένου να προωθήσουν τα βιβλία τους:

«Πάντα υπήρχαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις κριτικές του Amazon και σε εκείνες του Goodreads. Για παράδειγμα το Goodreads επιτρέπει τις βωμολοχίες γιατί δεν είναι κατάστημα αλλά μέσο κοινωνικής δικτύωσης (γι’ αυτό δεν επιτρέπει τη χρήση σε νέους ηλικίας κάτω των 13 ετών). Γι’ αυτό δεν υπήρξε ποτέ, επίσης, η επιλογή αρνητικής ψήφου σε κριτική, γιατί δεν έχει σημασία, αν μια κριτική ήταν «χρήσιμη» για τον κάθε χρήστη. Δεν είχε να κάνει με πωλήσεις».

Ομολογώ πως συχνά συναντώ διάφορες κριτικές που είτε είναι εκτός θέματος, είτε γράφουν με εξαιρετικά αρνητικό τρόπο για βιβλία που προσωπικά θεωρώ πως συνιστούν το θεμέλιο του παγκόσμιου πολιτισμού. Και με ενοχλούν. Και το καταπίνω. Και προχωράω. Ο καθένας δικαιούται να έχει τις απόψεις του και ο καθένας είναι ελεύθερος να τις εκφράζει με όποιον τρόπο θέλει.

Σημασία έχει επίσης ο τρόπος και το βιτριολικό χιούμορ με τον οποίο αντέδρασαν οι χρήστες:

«Απηυδισμένοι από τις ξεκάθαρα αυθαίρετες διαγραφές και την απουσία ικανοποιητικών απαντήσεων από τη διαχείριση της πλατφόρμας, οι διαμαρτυρόμενοι ανέλαβαν δράση προκειμένου να κερδίσουν την προσοχή τους. Δύο προτάσεις δημοσιεύτηκαν με την μορφή κριτικών. Δύο προτάσεις αναρτήθηκαν από τον χρήστη Manny ως κριτικές, η μία στο έργο του Thoreau με τίτλο «Ανυπακοή του πολίτη» και η άλλη στο έργο του Bernard Evslin με τίτλο Ύδρα (σσ Λερναία). Κυρίως η δεύτερη πρόταση έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής. Όταν μια κριτική διαγραφόταν, άλλοι χρήστες φρόντιζαν να την αναρτούν εκ νέου [….]

Ο Arthur Graham είχε την λαμπρή ιδέα να δημιουργήσει μια καταχώρηση για ένα επινοημένο βιβλίο με τίτλο «Ο όλεθρος της μεγάλης γκουντριδικής λογοκρισίας» του G.R. McGoodreader, δίνοντας μια χιουμοριστική διάσταση στην υπόθεση. Η ιδέα του επαινέθηκε και τα μέλη ανέβασαν 78 αναρτήσεις μέσα δύο ημέρες. Κανένας δεν εξεπλάγη ιδιαίτερα όταν το Goodreads διέγραψε το συγκεκριμένο βιβλίο από τη βάση δεδομένων του, ωστόσο έτσι παραβίαζαν οι ίδιοι τους δικούς τους κανόνες».

Στα συμπεράσματα του βιβλίου αποτυπώνεται η πραγματικότητα ως έχει:

«Αυτές οι εταιρίες έχουν καταλάβει το ίντερνετ. Εσύ, ο χρήστης, παραλαμβάνεις μια υπηρεσία χωρίς χρέωση, για να επικοινωνήσεις με τους φίλους σου, να αποθηκεύσεις τις προσωπικές σου φωτογραφίες, να μοιραστείς τις σκέψεις σου πάνω σε βιβλία που έχεις διαβάσει. Γίνεσαι στόχος των διαφημίσεων, τα προσωπικά σου δεδομένα αποθηκεύονται στους εταιρικούς σέρβερ και χωρίς να το καταλάβεις καταλήγεις να εξαρτάσαι από αυτές τις εταιρίες λόγω της ανάγκης σου για κοινωνική δικτύωση, γιατί νιώθεις σαν στο σπίτι σου μέσα σε μια κοινότητα στην οποία έχεις φίλους και ανθρώπους των οποίων τις κριτικές θέλεις να παρακολουθείς. Φυσικά μπορείς να φύγεις, ωστόσο αυτό συνεπάγεται πως θα αφήσεις πίσω σου περιεχόμενο, θέματα, φίλους και λειτουργικότητες που έχεις συνηθίσει»

Όλες αυτές οι αντιδράσεις είχαν ως αποτέλεσμα - μέχρι ενός σημείου βέβαια -να χαλαρώσει την νέα πολιτική της η διαχείριση της πλατφόρμας και, ως ένα βαθμό, να απολογηθεί, διότι προέβη σε διαγραφές χωρίς καμία προηγούμενη προειδοποίηση.

Ειδικά σε μία εποχή όπου κινδυνεύει να χαθεί ο έλεγχος λόγω του άκρατου εταιρικού κορπορατισμού (βλέπε περιπτώσεις όπως το Σκάνδαλο Facebook με την Cambridge Analytica και youtube Adpocalypse) πρέπει, όποιες απόψεις κι αν έχει ο καθένας μας – όλες δεκτές και σεβαστές – πρέπει ωστόσο να θυμόμαστε το εξής: Είναι το δικό μας περιεχόμενο που χτίζει και συντηρεί αυτές τις πλατφόρμες. Έχουμε σαφώς υποχρεώσεις και οφείλουμε να σεβόμαστε τους κανόνες του χώρου που μας φιλοξενεί. Αλλά έχουμε συνάμα το δικαίωμα να αντιδρούμε όπου και όποτε η κατάσταση τείνει να ανατρέψει τις ισορροπίες. Τόσο στο διαδίκτυο όσο και έξω από αυτό.

Το μέλλον θα δείξει…

Το βιβλίο είναι διαθέσιμο εδώ:

https://archive.org/details/offtopic
Νικολέτα Μποντιόλη
Νικολέτα Μποντιόλη

Posts : 159
Join date : 2016-08-29
Location : Παντού!

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum